Kako poboljšati status CARNetovih sistem inženjera?

Tijekom 2005. i 2006. napravili smo niz razgovora s CARNetovim sistem inženjerima s različitih akademskih ustanova iz cijele Hrvatske, kako bismo iz prve ruke čuli koji su najveći problemi s kojima se susreću u svakodnevnom radu i na koji bi se način oni mogli riješiti.

Kao najveće probleme sistemci su istakli preopterećenost poslom, nedovoljne plaće i sporadično ulaganje u obrazovanje, ali prije svega duboko nerazumijevanje prirode njihova posla. Sustavna organizacija njihova posla još uvijek ne postoji, premda je još 2000. tadašnjem Ministarstvu znanosti i tehnologije poslan prijedlog dokumenta o sistematizaciji poslova podrške informacijskim tehnologijama. Ovaj dokument izradila je radna skupina sastavljena od zaposlenika Srca, CARNeta i jednog sistemca ustanove članice CARNeta. Dokument je identificirao poslove koji spadaju u više različitih struka. Tako tipičan sistemac obavlja posao administratora mrežno-komunikacijske opreme lokalne mreže, Unix i Windows poslužitelja, osobnih računala, helpdeska za krajnje korisnike i operatera koji mijenja tonere u štampačima i vadi zaglavljene papire. Da ne spominjemo da se od njih često očekuje izrada web stranica, popravljanje kvarova na opremi, programiranje, pa čak i održavanje računala koja zaposlenici koriste kod kuće. Usvajanje predloženog dokumenta potaknulo bi zapošljavanje novih djelatnika na poslovima IT podrške, što je vjerojatan razlog tihog nestanka prijedloga sistematizacije.

Tako s jednog splitskog fakulteta već nekoliko godina šalju dopise Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa s molbom za odobrenje novih radnih mjesta, ali do sada nisu dobili pozitivan odgovor. Na toj je ustanovi službeno zaposlen samo jedan sistem inženjer koji održava oko 450 računala i desetak poslužitelja, dvadesetak VLAN-ova, bežičnu mrežu, podržavajući 2500 djelatnika, suradnika i studenata.

Boljoj poziciji CARNetovih sistemaca pomoglo bi i uspostavljanje informatičke službe kao posebne ustrojbene jedinice na ustanovi. Oni bi time dobili bolji status i mogućnost sudjelovanja u donošenju odluka, jer bi rukovoditelj informatičke podrške sudjelovao u radu uprave. Posao sistemca zahtijeva konstantno usavršavanje i učenje, ali ih ustanove nerado šalju na dodatnu edukaciju. Osim toga, diplome koje stiču, od Cisco akademije, Microsoftovih certifikata, do Linux akademije, ni na koji način ne utiču na njihov status. Sistem inženjer koji se dodatno obrazuje ima istu plaću i isti status kao njegove manje ambiciozne kolege. Dok privatni sektor cijeni i stimulira edukaciju i certificiranje sposobnih zaposlenika, akademska zajednica je po svemu sudeći za to posve nezainteresirana.

Niz intervjua s CARNetovim sistem inženjerima namjeravali smo završiti razgovorom s ministrom znanosti, obrazovanja i športa doc. dr. sc. Draganom Primorcem, budući da je spomenuto ministarstvo resorno za rješavanje problema sistemaca. Odgovore na pitanja što se sve može napraviti da se poboljša status sistemaca nikada nismo dobili. Više od mjesec dana naš upit kružio je između raznih odjela u Ministarstvu, da bismo na kraju ostali bez ikakvog odgovora.

CARNetovim sistem inženjerima tako preostaje mogućnost da se organiziraju u sindikat ili neku strukovnu udrugu koja bi pred resornim institucijama zastupala njihove interese, budući da spomenute institucije ne pokazuju dovoljnu brigu za ljude o kojima ovisi funkcioniranje informatičke podrške obrazovanju. Ukoliko do takve inicijative ne dođe njihov status još će dugo vremena ostati nepromijenjen, a to će za sobom povući posljedice poput gubitka najkvalitetnijih ljudi koji će odlaziti na perspektivnija i bolje plaćena radna mjesta. Hoćemo li Hrvatsku transformirati u društvo znanja bez informacijskih tehnologija, pomoću krede i spužve?

Kategorije: 
Dokumenti: 
Vote: 
5
Vaša ocjena: Nema Average: 5 (1 vote)